Followers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday 14 November 2011

awak, ni cara jaga "baby" kita tau...

Posted by Mrs Military at 15:48
Entry ni khas untuk awak...
Disebabkan kelmarin saya ada bagi awak "baby" kan tapi saya tak sempat nak ajar awak macam mana nak jaga dia. "baby" 2 manja sikit. betul, saya tak tipu...orang kedai tu yang cakap tau..

Baiklah ini sedikit rule sepanjang pemerhatian saya menjaga "baby" kita 2..

1. Jangan bagi dia main kat tempat panas atau berhaba tau.. kalau awak terlalu mendedahkan dia pada tempat panas, nanti dia jadi kering..

2. Kalau awak bagi minum, awak siram pada tanah tau, jangan siram kat badan dia  sebab badan dia lembut nati dia cepat jadi lembik...

3. Awak kena bagi dia minum sekali je sehari k. Tapi kalau masa awak nak bagi dia minum tu ada lagi baki air pada kaki dia so tak payah bagi tau. Tunggu sampai air tu kering baru bagi minum lagi.

4. Kalau awak nak bagi dia minum, awak rasa dulu badan dia tu, kalau badan dia lembab sangat so tak payah bagi mnum tau. Kalau tak nanti dia jadi busuk.

5. Kalau ada badan dia yang kadi warna kuning, awak just petik dan terus buang k, jangan letak kat dalam bekas 2, sebab nanti dia halang air dari masuk...tapi kalau letak kat kaki dia tu xpew (cam yg awak wat dlm gambar 2)

6. Kalau daun - daun dia dah melebar dan menjalar sangat, awak amek gunting dan potong secara mengiring atau senget k. pas 2 awak amek batang yang potong tadi dan cucuk jew terus kat dalam tanah tu pada mana - mana bahagian yang kosong. (tp klu xnak potong pun tak pe tp nanti takut ganggu meja study awak plak)


7. kalau awak letak laptop kat atas meja study tu, awak jangan letak dia belakang laptop atau lebih selamat jangan letak berdekatan laptop yang tengah on. sebab nanti haba laptop tu akan buat dia punya daun kering.

8. kalau awak rajin, awak cari la baja untuk dia makan. tapi nanti dia cepat sangat gemuk. bila gemuk nanti awak kena tukar pasu plak..

9. awak boleh luahkan perasaan awak kat dia. awak rajin - rajin la cakap dengan dia macam yang selalu saya buat...paling tak pun awak say hye tiap pagi pun ok. just say "hye baby" cam 2 jew..kalau ada daun dia yang layu, awak cakap je "jangan la layu - layu lagi" pandai - pandai la awak pujuk k.

10. kaki dia tu kadang - kadang ada pasir or tanah jadi awak bersihkan dengan cara masukkan balik pasir tu dalam pasu dia. cueah je k.

saya rasa tu jew rule yang saya boleh bagi. lagipun hari tu xlama sangat saya jaga dia. ada la dalam masa sebulan lebih je kot. tapi sekarang dia duduk dengan awak pulak, jaga dia baik - baik ok.

awak tahu nape saya bagi dia dekat awak sebagai hadiah anniversary kita 2.
1. orang cakap, kalau kita nak bagi hadiah tak perlu untuk beli barang baru tapi cukup sekadar barang milik kita pun dah ok. jadi saya beli dulu dia siap - siap, jadikan milik saya, sayang dan jaga dia pas tu bagi kat awak...hehehehe...2 jew barang saya yang boleh bagi dekat awak. sebab barang saya yang lain mana boleh sebab tak sesuai dengan awak...

2. sebab saya tahu awak stress duduk kat sana. penuh dengan aktiviti, nak training lagi pas 2 dengan game lagi, asgment lagi, lab report lagi, tu belum tambah lagi dengan kerenah saya..hehehehe...saya ada belajar tau, dalam satu bilik darjah adalah lebih baik untuk diletakan satu benda hidup bagi mengurangkan stress. pokok tu benda hidup kan..kalau saya bagi haiwan dekat awak tak boleh sebab dekat sana tak boleh haiwan. dengan melihat tumbuhan hijau, kita jadi lebih relax.

3. saya percaya pada satu quate ni, jadi masa 1st time saya baca quate ni terus terpikir nak bagi awak pokok. pokok 2 ibarat macam relation ni. so take care...

ni gambar baby tu...awak yang send semalam kan...tq.


ok, cukup sampai sini dulu...awak jaga dia baik - baik ok...memang sayapanggil  pokok tu "baby" pun...hehehehe

p/s : awak buruk tak muka saya masa dalam gambar yang awak amek semalam. rrrr malu...

0 comments:

Post a Comment

 

Live Long Story Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea